تحقیق(موسیقی قرآن: راهبردی اثربخش در کاهش علائم افسردگی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی)

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر موسیقی و آوای قرآن کریم بر میزان افسردگی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان خوابگاهی انجام شد. روش: در قالب یک طرح آزمایشی پیشآزمون/ پسآزمون/ پیگیری با گروه کنترل، از بین جامعهی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه مازندران، بر اساس توزیع نمرات سیاهه ی افسردگی بک و پرسشنامه خودکارآمدی بندورا، 40 نفر از دانشجویانی که سطح افسردگی آنها بالاتر از متوسط بود، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش ) 20 نفر( و کنترل ) 20 نفر( جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 20 روز، هر روز به مدت 20 دقیقه )در دو نوبت 10 دقیقهای( به سورههای معینی از قرآن کریم )رعد، شمس و مائده( با صدای استاد عبدالباسط و مصطفی اسماعیل گوش دادند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. میزان افسردگی آزمودنیهای دو گروه پس از پایان 20 روز )پسآزمون( و دو ماه بعدازآن )پیگیری( مورد سنجش قرار گرفت. همچنین با اجرای پرسشنامه خودکارآمدی، تأثیر موسیقی و آوای قرآنکریم نیز مورد پیمایش قرارگرفت. یافتهها: نتایج تحلیل- کوواریانس با افزایش خودکارآمدی تحصیلی کاهش معناداری را در نمرههای افسردگی گروه آزمایش در همبسته نشان داد که اثربخشی موسیقی قرآن کریم تا مرحلهی t پسآزمون نشان داد. همچنین نتایج آزمون پیگیری استمرار داشته است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر از اهمیت کاهش افسردگی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی از طریق رجوع به قرآن و موسیقی آن حمایت میکند

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1480 مشاهده

کد فایل:19642

انتشار در:۱۴۰۱/۴/۲۳

حجم فایل ها:609.5 کیلوبایت

قابلیت ویرایش: ندارد

تعداد صفحات: 24

فرمت فایل: pdf


اشتراک گذاری:
 قیمت: 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط